Lähetystyö

Markku Koski

Vuonna 2010 sain selvän kutsun Jumalalta lähteä Teneriffan saarelle evankelistaksi skandinaaviselle turistikirkolle ja  julistamaan evankeliumia rikollismaailman keskelle ja erityinen kohderyhmä oli yhdeksän talven ajan Bulgarialaiset prostituoidut. Vuonna 2018 koin taas selkeän puheen kautta että on tulossa uusi kaupunki ja nyt olen toista kertaa täällä selvästi johdatetussa fuengirolan kaupungissa manner espanjassa. Täälläkin prostituoituja mutta nyt pääryhmänä monenmaalaiset, etenkin Suomalaiset kodittomat narkomaanit. 3 kk ennen ensimmäistä matkaani vuoden 2012 alussa teneriffan saarelle Pyhä Henki kutsui selkeällä äänellä omalla sohvallani minut kokopäivätoimiseksi evankelistaksi valtakuntansa työhön. Jumala on ollut uskollinen huolenpidossaan tämän kymmenen vuoden ajan.

Toinen seurakunnan lähetyskohteemme on Yhdelle vähimmistä - Romanimissio Euroopassa.

Työ on Pohjois-Latviassa sekä Etelä-Eestissä tehtävää romanilähetystyötä. Työn kohdealueena toimii Latviassa Valmieran kaupunki sekä niitä ympäröivät maaseutukylät. Eestin ja Latvian rajakaupungissa Valgassa työtä tehdään pääsääntöisesti Eestin puoleisessa osassa.

Työ, jota teemme on osa Fida internationalin sekä Elämä ja Valo ry:n yhteistä ”Yhdelle Vähimmistä”-työtä, jota tehdään 12 eri maassa Itäisen Euroopan alueella. Kaiken työn perusperiaatteena tahdomme tehdä työtä seurakuntalähtöisesti, joka tarkoittaa sitä, että seurakunnat Suomesta lähettää työntekijät tekemään työtä paikallisen seurakunnan työyhteyteen. Työmme on siis seurakuntien tekemää lähetystyötä, jota hallinnoi Fida international sekä Elämä ja Valo ry. Raportoimme työstä lähettäviin seurakuntiin sekä edellä mainittuihin lähetysjärjestöihin.

Työssä lähettävinä ja taloudellisesti kannattavina seurakuntina toimivat tällä hetkellä tiimin varsinaisten jäsenten kotiseurakunnat, joiden lisäksi työtä säännöllisesti tukevina seurakuntina on tällä hetkellä Ulvilan Vapaaseurakunta sekä Hangon Helluntaisrk (opiskelijakannatus). Tarkoitus on laajentaa kannattajapohjaa toimintatarpeiden ja taloudellisen tuentarpeen mukaan. Latviassa työtä teemme yhteistyössä kohdealueellamme Valmierassa toimivan helluntaiseurakunnan sekä valtakunnallisesti Latvian Helluntaiunionin kanssa. Eestin puolella yhteistyötä teemme Valgan venäjänkielisen Helluntaiseurakunnan kanssa.

Työtä ohjaavana päänäkynä on kohdealueen kaikki romanit evankelioituna sekä uskoon tulleet johdettuina paikallisiin seurakuntiin ja seurakuntien jäsenyyteen. Tämän jälkeen visiomme on olla mahdollistamassa paikallisten työntekijöiden työtä ja työn laajentamista uusille alueille. Lisäksi tahdomme olla voimaannuttamassa syrjäytyneitä romaniperheitä sekä varsinkin tukemassa lasten ja nuorten kouluttautumista.

Edelleenkin romanit elävät Latviassa monin paikoin hyvin unohdettuina ja yhteiskunnan ulkopuolella ja usein myöskään seurakunnat eivät näe ympärillään eläviä romaneita työn kohteina. Tähän epäkohtaan tahdomme puuttua ja olla mukana avartamassa seurakuntien näkyä sieluista myös romanien pariin.

Lisäksi pyrimme työmme kautta tavoittamaan ja löytämään sellaisia nuorempia ihmisiä, jotka saisivat sydämeensä vahvan näyn hengellisestä työstä romanien parissa. Ja jos, sellainen/sellaisia löytyy ,niin tahdomme olla mahdollistamassa heidän kasvuaan, koulutustaan sekä lähtemistään hengelliseen työhön.

Lähitulevaisuuden tärkeä haaste on löytää toimintakeskus Pohjois-Latvian alueelle. Olemme saaneet avustuksen, jolla on tarkoitus rahoittaa toimintakeskuksen hankkimista työmme kohdealueelle. Toimintakeskus tulisi olemaan leiri- ja seminaarikäytössä sekä diakoniatyön keskuksena.

Tämä on myös vuoden 2022 tärkeä rukoushaaste. Vuodelle 2022 on tarkoitus järjestää myös diakoniatyön koulutus sekä lapsityön turvakoulutus Latvian alueella toimiville seurakuntatyössä mukana oleville henkilöille.

Tiiminä tehdään vuosittain noin 6-8 lähetysmatkaa Latviaan. Ajatuksena on vuositasolla tehdä 4-6 varsinaisen työn matkaa, jonka aikana pyrimme tavoittamaan uusia romaneita, tavata vanhoja tuttuja sekä teemme kotilähetystyötä romanien parissa, evankelioimme sekä osallistumme seurakunnan tilaisuuksiin.

Kesäisin pidemmän noin kahden viikon aktiomatkan, jonka toteutamme suuremman aktiojoukon voimin. Aktio voi sisältää esimerkiksi leirejä, katuaktiota ja telttakokouksia.

Lisäksi joulunaikaan teemme jouluaktion, jolloin pidämme joulujuhlia, viemme lapsille lahjoja sekä avustamme perheiden joulunviettoa ruoka-avun turvin.

• Raportoimme työstä Fidan internationalille sekä Elämä Ja Valo ry:lle kaksi kertaa vuodessa. Lisäksi pidämme tiiviisti yhteyttä Fidan romanilähetystyön koordinaattori Janne Harjukoskeen. Yhteistyöseurakunnille sekä kannattajajäsenille pyrimme lähettämään uutiskirjeen neljä kertaa vuodessa. Tästä linkistä voit lukea uutiskirjeemme.

Latvia-työtä koordinoivat seuraavat henkilöt

Keijo ja Anneli Baltzar (Lahden Helluntaisrk.) P. 045-1118210
Tino Grönfors (Sonkajärven Helluntaisrk.) P.045-1398765
Jussi Ja Mirjam Ärling (Leppävaaran Lähetyskappeli.)  P. 045- 1501055
Olli Grönfors (Iisalmen Vapaakirkko)

Lisäksi varsinaiseen tiimiin kuuluu useita jäseniä eri seurakunnista. Varsinaisten jäsenten lisäksi lähetysmatkoilla on mukana satunnaisesti ihmisiä eri seurakunnista.

Tiimissämme on tulkkina Aare Lukman, Virosta.

Kuvat kopioitu yhdelle vähimmistä-Romanimission facebook sivuilta.